Blöjreklam äckligare än blöjinnehåll

Blöjmärket Libero är verkligen på hugget när det kommer till att få havande kvinnor på kroken – de fattade typ att jag var gravid innan jag visste det. Det är gratisprover i mängd, i sällskap av böcker och häften som ska hjälpa den nyblivna föräldern på traven (och få honom eller henne att köpa lite mer av just Libero). Till exempel den 40-sidiga Goda råd inför de första veckorna. Den lär mig hur jag byter blöja, hur jag masserar mitt barn och att nyfödda kan sova 14-20 timmar på ett dygn. Men någonting känns lite konstigt i den där lilla boken, förutom att den egentligen är en förklädd reklamannons. Nämligen att det är nio bilder på föräldrar; åtta kvinnor och en man. 13 bilder visar ett barn med ett par vårdande händer och alla dessa händer ser väldigt kvinnliga ut. Kanske är det mycket begärt av ett blöjföretag att tänka lite längre, men med tanke på hur många föräldrarookies som får denna i sin hand är det ju märkligt att det enda vi får se mannen göra är att ha ett par bebisfötter mot sin haka.

Och barnen då? Vita hela bunten.

4 tankar om “Blöjreklam äckligare än blöjinnehåll

  1. Känner att den slumrande feministen i mig vaknar till liv igen. All kvinno- och manspropagande blir så mkt tydligare för föräldrar kan jag tänka mig. Företagen verkar inte bry sig så mkt om jämställdhet, mest om pengar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s