Shopping till jorden är kommen, oss är en jultomte född

Hittar en svensk lokaltidning i gästhusets vardagsrum och läser den under frukosten. Genast sprängs min härliga Etiopien-bubbla: Handelns utredningsinstitut tror på nya rekord i jul. Rekord i gemenskap? Nej. Rekord i frid? Nej. Rekord i insikter om att Gud verkligen blev människa? Nope.

Rekord i konsumtion? Jajamensan.

Lekias butikschef betonade att vi inte kan ta julen ifrån barnen, julen är barnens högtid. Och att julhandeln slagit rekord varje år sedan 1995. 65,2 miljarder kronor beräknas detaljhandeln omsätta den kommande månaden.

Visst, jag gillar generositet och gåvor – men till och med vatten kan man bli förgiftad av. Kanske kan vi försöka slå rekord i eftertänksamhet istället, och investera i saker som producerats på ett schysst och hållbart sätt.

En fridfull första advent önskar jag er!

4 tankar om “Shopping till jorden är kommen, oss är en jultomte född

  1. ja det är för bedrövligt! Själv blev jag rikt välsignad igår då jag fick besök av 2 unga etiopiska universitetsstudenter. De kallar mig för deras svenska mamma. Och senare på kvällen när vi tre åkte till min dotter på adventsfika fick jag en till dotter. Hon är också u-student och kommer från Bangla Desh. Det kallar jag GÅVOR! Hälsar Anton Björklunds mamma

Lämna en kommentar